FÁRADTSÁG

A sejtek energiatermelésének csökkenése eredményezi a fáradtságot.

Amikor gyakran érzünk fáradságot, kimerültséget, holott eleget alszunk, és nem dolgozunk különösebben sokat, az jelentheti azt is, hogy felborult a szervezetünk energetikai háztartása. Elégtelen mennyiségű vitamin- és ásványianyag-bevitel, enzim- vagy oxigénhiány hatására az anyagcsere folyamat menete felborul a sejtekben, vagyis a szervezet legkisebb részecskéiben. A mitokondriumok felelnek a sejtek energiatermeléséért. A szóban forgó folyamat annak tudható be, hogy a glükózlebontás köztes termékei - amelyek a vérárammal a sejtekbe jutnak - oxidálódnak. A sejtek életképességének csökkenése befolyásolhatja az egész szervezet állapotát. elégtelen energiatermelés esetén a sejtosztódás lelassul, mi pedig fáradtságot és kimerültséget kezdünk érezni. ezt az állapotot vérszegénység, alacsony vérnyomás, krónikus gyulladás, vagy éppen májbetegség is előidézheti. A fáradtság a szervezet által küldött intő jel, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni. Az élénkítőszerek, köztük a kávé és a tea fogyasztását ilyenkor a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell.

SERKENTŐ HATÁSÚ BOR
80 g zsályalevelet öntsünk fel egy liter száraz vörös- vagy fehérborral, hagyjuk állni egy hétig, majd szűrjük le. fogyasszunk minden reggeli, ebéd és vacsora után 2 evőkanál bort. Ez az élénkítő ital serkenti a szívműködést és a vérkeringést, továbbá mérsékli az izzadásra való hajlamot; az említett jelenségek ugyanis egyes embereknél együtt járnak a fáradtság tüneteivel.




Amit tehetünk: A krónikus fáradtság elkerülése érdekében érdemes mindennap figyelnünk arra, hogy a felgyülemlett feszültséget megfelelő lazítással ellensúlyozzuk. Segítséget nyújthatnak ebben például a Kneipp-féle vízes eljárások (pl. borogatás, gyógynövényforrázattal készített fürdő) vagy a reggeli tornagyakorlatok. Az elegendő mennyiségű friss összetevőt tartalmazó, teljes értékű étrend bevezetése bizonyos idő elteltével szintén hozzájárul a fáradtság leküzdéséhez.

Energiával feltöltő tápláló összetevők
A krónikus fáradtság kiváló ellenszere a kiegyensúlyozott táplálkozás, amely megfelelő arányban tartalmaz szénhidrátot, fehérjét, vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket. A kávé, az alkohol- és a nikotinfogyasztás azonban meggátolja a szervezetet abban, hogy hasznosítsa az értékes tápanyagokat.

Édesség helyett diófélék és gyümölcs
Kerüljük az édesített serkentőszereket. Bár a cukor rendkívül gyorsan felszívódik, és glükóz formájában azonnal a véráramba kerül, a rövid ideig tartó élénk állapot után a vércukorszint ismét leesik, és ezzel együtt a szervezet teherbírása csökken. A nagy mennyiségű cukor fogyasztása emellett megterheli a hasnyálmirigyet. Koncentrációs képességünk és a megfelelő energiaszint megőrzése érdekében rágcsáljunk inkább mogyorót, diót, aszalt vagy friss gyümölcsöt.

Forró és hideg zuhany
Felkelés után mindennap zuhanyozzunk le forró, majd hideg vízzel. Mindegyik fázis 3-3 percig tartson. Ezután gondosan törölközzünk meg. Az eljárás javítja a szervezet vérellátását és a vérkeringést, továbbá segít megszabadulni az anyagcsere-folyamatok során képződő méreganyagoktól.

Orbáncfű illóolaj
Az orbáncfű illóolaja euforikus hatást vált ki, és ennek köszönhetően javítja a kedélyállapotot. Alkalmazásával koncentrációs képességünket is erősíthetjük. 1 liter szénsavmentes ásványvízhez adjunk 3 csepp illóolajat, majd az oldatot a nap folyamán kis adagokban fogyasszuk el.

Enzimtermelés
A fontos nyomelemek közé tartozó mangán elősegíti a méreganyagok távozását a májból, ezáltal tehermentesíti a szervezetet. Ugyancsak felelős az anyagcseréhez szükséges enzimek kiválasztásáért. az elégtelen mangánbevitel ezért hosszú időn át fenálló, krónikus fáradtsághoz és nyugtalansághoz vezethet. Mangánt tartalmaz például a mángold, a bab, a spárga és a cékla. A felsorolt zöldségekből alig 200 g fedezi a szóban forgó nyomelem napi szükségletét, melnyek mennyisége 2-5 mg. A zöldbabban található mangán és biotin együttesen a cukoranyagcserét is serkenti. Ennek köszönhetően elegendő számban képződnek glükózrészecskék, melyek nélkülözhetetlenek az agyban és az idegrendszerben lezajló sejtfolyamatokhoz.

Krónikus fáradtság
  • Napi életritmusunkat többek között az agyalapi mirigy által kiválasztott melatonin hormon szabályozza. Amikor sötét van, a hormon nagyobb mennyiségben termelődik, és álmosságot idéz elő. A krónikus fáradtság egyik oka ezért a melatonin-túltermelés is lehet.. A problémán fényterápiával segíthetünk, illetve azzal, ha a t estünket naponta 1-2 órán át teljes fényspektrumot sugárzó (szaküzletekben kapható) mesterséges fényforrással világítjuk meg, mely a közönséges lámpafénynél 10 szer erősebb fényt bocsát ki.
  • Ha a kimerültség hosszabb időn keresztül fennáll, és jelentős mértékben korlátozza a cselekvőképességünket, könnyen lehetséges, hogy krónikus kimerültség-szindrómában (CFS, angolul: chronic fatigue syndrome) szenvedünk. A panaszegyüttest különböző vírusok idézhetik elő. A CFS-t hivatalosan is betegségként tartják számon.
ÉRDEMES TUDNI
Nagyfokú kimerültségünket a fahéj, a szegfőszeg és a zsálya illóolajának keveréke is segíthet legyőzni. Dörzsöljük be néhány cseppel a homlokunkat, a halántékunkat és a tarkónkat. Ha a keverék illatát túlzottan erősnek találjuk, 1:1 arányban hígítsuk valamilyen olajjal.






Megjegyzések

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

NYELV DIAGNOSZTIKA - Vizsgálati módszerek

NYAKI FÁJDALOM

ÁRNIKA, hegyi - Arnica montana

Masszázs

Masszázs