CSONTRITKULÁS


A csontritkulás olyan betegség, amelynek során megváltozik a csontváz anyaga, és a csont belső szerkezete gyorsabban változik, mint külső felépítése. Ennek következtében csökken a csont sűrűsége és rugalmassága, nő a törések kockázata. A nagy terhelésnek kitett terültetek a legveszélyeztetettebbek, ilyen a gerincoszlop, a combcsont feje és a csukló. A beteg folyamatos fájdalomban él. A betegség kockázata a korral növekszik, illetve (a nők esetében) összefügg az ösztrogéntermelés változókori csökeknsésével is. A hosszas kortizonkezelések, a gyakori fogyókúra, a túlzott alkoholfogyasztás és a dohányzás is okozhat csontritkulást. Ezek a tényezők kedvezőtlenül hatnak a kalcium csontokba való beépülésére. A csontok hamarabb kezdenek tönkremenni, és ez a folymat akár már 35 éves korban elkedődhet. A csontrigkulás nem csak a nőket érinti. A férfiak is szenvednek ebben a betegségen, 60 éves kor fölött jelentősen megnő a csonttörések kockázata. Ennek oka az andropauza (férfiklimax) és a tesztoszterontermelés csökkenése, amely ugyanúgy, mint a nőknél az ösztrogén, hatással van a kalcium beépülésére. Nem szabad lefeledkezni a megfelelő táplálkozásról: a férfiak általában kevesebb tejterméket fogyasztanak, mint a nők, többet dohányoznak, és több alkoholt isznak.

KALCIUM - A CSONTOK ÉPÍTŐANYAGA

Az erős csontok kialakulásának feltétele a kalciumban gazdag étrend. Ez az ásványi anyag mindenekelőtt a tejben és tejtermékekben található meg. További fontos forrásai a diófélék, a saláta és a káposzta. A cukros, szénsavas üdítőitalok és a gyorsételek adalékanyagai károsak a csontokra: foszforvegyületet tartalmaznak, amely nagy mennyiségben gátolja a kalcium felszívódását.



Amit tehetünk: A rendszeres mozgás alkalmazkodásra (csonttömeg-növelésre) ösztönzi a csontszerkezetet, míg a mozgás hiánya csonttömegvesztéssel jár. A csontokat az élelmiszerekben lévő kalcium is erősíti.  Fontos figyelni arra is, hogy a szervezetünk elegendő D-vitaminhoz jusson. Ajánlatos megfelelő tornagyakorlatoakt végezni. A kalcium- és szilíciumsókat tartalmazó homeopátiás készítmények szintén erősítik a csontokat.



A fizikai aktivitás jót tesz a csontok szerkezetének

A kalcium csak akkor tud beépülni a csontokba, ha azokat rendszeres mozgással terheljük. Ezért olyan fontos a rendszeres fizikai aktivitás és a mindennapi torna. Jó eredményt lehet elérni heti kétszeri úszással, vagy 3-5 kilométernyi lendületes sétával.

A meleg ellazítja az izmokat

A csontritkulásból fakadó izomhúzódást és fájdalmat csökkentheti a masszázs és a különböző melegítő eljárások. A gyógyiszap, a sárpakolás vagy a sós fürdők meghozzák a kívánt enyhülést.

Kerüljük a diétát

Aki radikális fogyókúrát tart és nem táplálkozik megfelelően, növeli a csontritkulás kialakulásának kockázatát.

A napfény D-vitaminja

Akárcsak a kalcium, a D-vitamin is elengedhetetlen a csontok kompakt állományának kialakulásához. Ez a napsugárzás hatására a bőrben jön létre, ezért ajánlatos a mértékletes napfürdőzés. Egy felnőtt ember napi D-vitamini-szükségletét kb. 200 g makréla, 250 g lazac vagy egy evőkanál csukamájolaj fedezi.

Palástfűpárlat

A nők négyszer gyakrabban szenvednek csontritkulásban, mint a férfiak. A betegség leginkább a menopauza után jelentkezik. Ilyenkor a patafészek, amely a legnagyobb ösztrogéntermelő, befejezi a működését. Csakhogy éppen az ösztrogén stimulálja a kalcium beépülését a csontokba. A palasátfűpárlat segít szabályozni a szervezet hormonháztartását. Öntsünk le 3-4 kávéskanál szárítot növényt 150 ml forró vízzel, majd 10 perc múlva szűrjük le. Napi 2-3 csészével fogyasszunk belőle.

Homeopatikus készítmények

  • Calcium phosphoricum 9CH - Ez a homeopatikus szer javítja a kalcium csontokba való épülését. Általában kisebb testfelépítésű emberek kapják. Napi 5 golyócskát szedjünk belőle.
  • Calcium carbonicum 9CH - Masszív testfelépítésű vagy vastag csontú emberek kapják. Napi 5 golyócskát kell bevenni.
  • Silicea 9CH - fontos szer, amely segíti a csontok felépítését. 5 golyócskát kell bevenni naponta. Jól kiegészítik egymást a Calcium phosphoricummal vagy Calcium carbonicummal. A szert néhány hónaptól néhány évig terjedő időn át kell szedni.

Óvjuk a gerincoszlopot - Megfelelő mozdulatokkal megelőzhető a gerincoszlop hirtelen fájdalma, a lumbágó (derékzsába). Ne emeljük azt, amit arrébb is tolhatunk. Ha nehezet kell emelnünk, inkább guggolásból, mintsem egyenes lábakkal, lehajolva emelljük. Aludjunk kemény, de rugalmas matracon.

Ásványi sók - A természetes fluor- és szilíciumsók erősítik a fogakat és a csontokat. A szükséges napi fluormennyiséget tartalmazhatja az olyan ásványvíz, amelynek fluortartalma legalább 0,7mg/l. A napi szükségletet már 1 mg fluor is fedezi. További fluorforrások a fekete tea, a hal és a szója. A szilíciumsókat tartalmazó ételek közé tartoznak mindenekelőtt a teljes kiőrlésű gabonatermékek és a cellulózban gazdag, zöld színű zöldségek.

ÉRDEMES TUDNI

A nyugati orvoslás szükség esetén kiegészítő hormonterápiát javasol. A csontritkulásban szenvedő nőknek cinktartalmú szreket kell szedniük, ha a hormonok hiánya a cinkszint süllyedését okozza. Cink nélkül a belek nyálkahártyája sokkal rosszabbul veszi fel a kalciumot a táplálékból.


Megjegyzések

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

NYELV DIAGNOSZTIKA - Vizsgálati módszerek

NYAKI FÁJDALOM

ALKOHOLIZMUS - Betegség, gyógyítás

Masszázs

Masszázs