HÁTFÁJÁS

-BETEGSÉGEK ÉS GYÓGYÍTÁSUK-

A hátfájást okozhatja a helytelen testtartás, a túlsúly, más szervek betegsége, nehéz fizikai munka, cipekedés vagy akár a huzat. A fájdalom degeneratív gerincelváltozás következménye is lehet. Az évek múlásával a porckorongok fokozott elhasználódásnak vannak kitéve, hiszen folyamatos terhelés éri őket. Amikor állunk, összenyomódnak, míg fekvő helyzetünkben ismét kinyúlnak, regenerálódnak. A panaszok elsősorban a gerinc deréktáji-keresztcsonti szakaszát érintik. Az első tünetek közé tartozik általában a gerinckörnyéki izmok feszülése és merevsége, amihez a végtagokon végigsugárzó fájdalom, nehéz fej-érzés vagy a vállövben jelentkező húzó érzés is társulhat. Egyoldalú vagy túl erős terhelés esetén a porckorong kimozdulhat a helyéről, ami hirtelen fellépő és gyakran bénító fájdalmat eredményez - ezt nevezzük lumbágónak vagy isiásznak. Az efféle panaszokat elkerülhetjük, ha speciális nyújtó, illetve izomtónus- és ínszalag erősítő gyakorlatokat végzünk.


Gyógynövényes borogatás

Az izmok feszülését és merevségét többek között gyógynövényes borogatással enyhíthetjük. Mártsunk egy törölközőt forró gyógynövényes forrázatba (babér, levendula), majd tegyük a fájó testrészre. A borogatás hatását forró vizes palackkal fokozhatjuk.

Amit tehetünk:

A hideg és a meleg váltakozásán alapuló kezelések enyhítik a súlyos hátfájást, javítják a vérellátást; a megfeszült izmok ellazulnak, a fájdalom elmúlik. Különösen hatásos eljárás például az iszappakolás (termálvizes forrásból származó gyógyiszappal), a melegítés infravörös lámpával és a meleg lazító fürdő. Az izmok rugalmasságának megőrzésében segítséget nyújthat a masszázs is.

Jeges masszázs fájdalom és duzzanatok ellen
A hideg a lehető legnagyobb mértékben mérsékli a fájdalom iránti érzékenységet, és gyorsan csökkenti a duzzanatokat. Helyezzünk jégkockákat egy vászonzacskóba, és kérjük meg partnerünket, hogy néhány percen át masszírozza vele hátunk fájdalmas pontjait.


Nyújtó gyakorlatok
A következő gyakorlat a hátizmok lazítására szolgál: ereszkedjünk a padlón négykézlábra, és 10 másodpercenként váltogassuk  a "macskahát" pózt (hátdomborítás, az áll a mellkashoz nyomva) és a "lóhát" pózt (fej hátravetve, áll magasan a levegőbe emelve, homorított hát). A gyakorlatot mindennap végezzük 5 percig.

Fájdalomra fűzfakéreg
Enyhe és közepesen erős hátfájás esetén segítséget nyújthat a szlicilát tartalmú fűzfakéregből készült, gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatású forrázat. Öntsünk fel egy kávéskanál fűzfakérget 2,5 dl lobogva forró vízzel, és hagyjuk állni 10 percig.

ÉRDEMES TUDNI
Ha a gerincünket tehermentesítve, vagyis lépcsős pozícióban fekszünk - párnával a nyakunk alatt, egy másikat a  térdünk alá helyezve-, alvás közben megfelelően ellazíthatjuk hátizmainkat.

TERMÉSZETGYÓGYÁSZAT
  • Akupunktúra
Amikor a szakember a testünk precízen megadott pontjait tővel megszúrja, azzal ellazítja az izmokat, megszüntetve a hátfeszülést és - fájdalmat.
  • Gerincmasszázs (kiropraktika)
Az elmozdult, rögzült vagy ferdén elhelyezkedő csigolyák gyakran okoznak hátfájdalmat. Ilyen esetekben a gerincmasszőr (kiropraktikus) jól képzett fogást alkalmazva enyhítheti a panaszokat. Ennek ellenére célszerű elkerülni a gerinc túlságosan gyakori "helyrerakását".
  • Homeopátia
A stressz és idegfeszültség által okozott hátfájásra a C15-ös hígítású Fhus toxicodendron nevű homeopátiás szert javasolt alkalmazni.

GERINCGYAKORLATOK
  • Erősítő edzés
Hosszan tartó hátfájás esetén megoldást jelenthet a rehabilitáció, melynek része a speciális hátizom erősítő edzés. A foglalkozások során egyszerű gyakorlatokat sajátíthatunk el, amelyek segítenek elkerülni a gerinc egyoldalú megterhelését. Ezeket a gyakorlatokat bárki elvégezheti egyedül is.
  • Úszás mint hátedzés
Egyetlen sport sem veszi igénybe annyira a hátizmokat, mint az úszás. A rendszeres úszás segít megelőzni a hátfájást.
  • "Száraz" úszás
Ha a rendszeres uszodalátogatást nem tudjuk megoldani, kipróbálhatjuk az úgynevezett "száraz" úszást. Kényelmesen feküdjünk hanyatt a matracon, emeljük fel a bal karunkat és a jobb lábunkat, ezután végezzünk velük néhány másodpercen át úszó mozdulatokat. Tartsunk szünetet, majd végezzük el ugyanezt a gyakorlatot jobb karral és bal lábbal is. A szárazon úszást gyakoroljuk naponta 10 percig.
  • Életmódváltás
A hátfájás megszüntetése érdekében szükségünk van arra, hogy aktív mozgást végezzünk, mindennapos tornával tudatosan erősítsük a has- és gerincizmokat, küzdjünk a túlsúly ellen, és hagyjunk fela dohányzással. Ha a nap túlnyomó részében ülünk vagy állunk, iktassunk be rövid tornaszüneteket.

Fájdalomcsillapításra orvosi levendulaolaj:



Miért kellene megtanulnia együtt élni a fájdalommal? 
http://www.gerincgyogyito.hu/hatfajas-derekfajas.html



Megjegyzések

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

NYELV DIAGNOSZTIKA - Vizsgálati módszerek

NYAKI FÁJDALOM

ÁRNIKA, hegyi - Arnica montana

Masszázs

Masszázs